Op die fiets

Eind vorig jaar ving de volgende krantenkop heel even mijn aandacht: “Tweedehands leasefiets steeds populairder.” Leasefiets? Nu ga ik al aardig wat jaren mee in de salariswereld, maar van de term ‘leasefiets’ had ik tot dat moment vrij weinig gehoord. Althans, ik had er vrij weinig tot niet mee te maken gehad. Zo snel als de kop van het artikel mijn aandacht trok, zo spoedig verdween deze weer naar de achtergrond. Bevangen door de dagelijkse werkzaamheden die mijn werk als payroll consultant met zich meebrengt, ging ik al snel weer over tot de orde van de dag. Dat een leasefiets daar geen deel van uit maakt, zorgde er daardoor mede voor dat ik de leasefiets bijna weer vergeten was. Tot een aantal weken terug…

Afschaffen van fiscale regels

De BOVAG pleitte namelijk voor het afschaffen van de fiscale regels op een door de werkgever beschikbaar gestelde fiets. Een mooie taak voor het eventuele nieuwe kabinet. Maar hoe zit het nu eigenlijk met de fiscale regels omtrent de fiets van de zaak?

Twee mogelijkheden

Om werknemers te stimuleren om meer op de fiets naar het werk te komen, heeft de werkgever enerzijds de mogelijkheid om zijn werknemers een fiets ter beschikking te stellen of anderzijds een fiets voor hen aan te schaffen of te vergoeden. De Belastingdienst stelt ten aanzien van het ter beschikking stellen van een fiets dat de fiets eigendom blijft van de werkgever. In dat geval hoeft er niets bij het loon van de werknemer opgeteld te worden, zolang de werknemer de fiets alleen maar gebruikt voor reizen voor het werk. Zodra de fiets ook privé gebruikt wordt, dan is de waarde in het economische verkeer van het privégebruik loon voor de werknemer.

Zakelijke kilometers vergoeden

Daarmee is het zakelijk gebruik van de fiets onbelast, het eventuele privégebruik belast en is de vergoeding van zakelijke kilometers belast. Vergoed of verstrek je als werkgever de fiets aan je werknemers, dan is de vergoeding respectievelijk de factuurwaarde of de waarde in het economische verkeer van de fiets loon voor de werknemer. Dit loon mag ook aangewezen worden als eindheffingsloon in de vrije ruimte. Vergoeding van zakelijke kilometers is onbelast tot maximaal 19 cent per kilometer.

Fietslease in opkomst

Om een bijdrage te leveren aan de bestrijding van onder andere file- en parkeerproblemen is fietslease steeds meer in opkomst. De zogenaamde leaseconstructie is één van de weinige mogelijkheden voor werkgevers om aan werknemers een fiets beschikbaar te stellen. Met name grote bedrijven blijken echter terughoudend te zijn vanwege de onduidelijkheid over bijvoorbeeld het fiscaal waarderen van een fiets.

Kilometerprijs en privékilometers

In tegenstelling tot het privégebruik van een auto van de zaak bestaat er voor de fiets van de zaak geen forfaitregeling met een vast percentage van de factuurwaarde van de fiets. Daarnaast moet er exact bijgehouden worden hoeveel kilometers er privé gereden worden op de fiets. Dit dient vervolgens vermenigvuldigd te worden met een zelf te berekenen kilometerprijs. Deze kilometerprijs bestaat uit de kosten per kilometer van de fiets aan (eventueel) elektriciteit, onderhoud, reparatie, afschrijving en verzekering. Je zult als werkgever nu wel denken: “wat heb ik nu aan mijn fiets hangen?”, en ik ben het volledig met je eens.

Onmogelijke opgave

Leek het bepalen van de waarde in het economisch verkeer van een fiets al een lastige kwestie. Het vaststellen van een kilometerprijs, het bijhouden van én de controle op het aantal privékilometers die gereden worden met de fiets is in vergelijking daarmee een schier onmogelijke opdracht. En wat te denken van een eventuele “Verklaring geen privégebruik fiets’? Wie zit daar op te wachten? En wie gaat dat controleren? Ga toch fietsen!

Alternatief voor openbaar vervoer

Nederland is bij uitstek een fietsland. Ons land telt miljoenen fietsen en onder invloed van een positieve stimulans vanuit de overheid kan de fiets een mooi alternatief bieden voor bijvoorbeeld het openbaar vervoer. Bedenk eens welke afstanden er op een elektrische fiets afgelegd kunnen worden. Mijn ouders melden bijvoorbeeld dikwijls dat zij op zondag een klein stukje zijn wezen fietsen. Nou is dat niet nieuw, maar de genoemde afstanden van zestig, zeventig kilometer verbazen mij keer op keer.

Voordelen voor mens en milieu

Aangezien het gebruik van de fiets voor zowel privé als woon-werkverkeer vele voordelen oplevert voor mens en milieu lijkt hier dus een mooie taak weggelegd voor een eventueel nieuw kabinet. Of een aanpassing van de huidige regels er snel komt, zal moeten blijken. Dat zal vast met vallen en opstaan gepaard gaan. Net als leren fietsen…

Ferry Zweerink
Payroll Consultant