05 maart 2019 Zorg

Als er een keuze gemaakt moet worden tussen zorgaanbieders willen patiënten weten welke wacht- en toegangstijden ze kunnen verwachten. Niet meer dan logisch. Toch lukt het ziekenhuizen niet altijd om deze informatie overal uniform te publiceren. Hoe kan dat?

Sinds 1 augustus 2018 moeten aanbieders van medisch-specialistische zorg hun wacht- en toegangstijden in elk geval maandelijks publiceren in een nieuw format. Met behulp van die overzichten kan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de wachttijdinformatie automatisch monitoren. Toch gebeurt het nog regelmatig dat patiënten langer moeten wachten dan hun huisarts ze vertelt.

Overal dezelfde informatie

Het inrichten en borgen van dit proces voor de NZa is in de praktijk onvoldoende om zowel patiënten als verwijzende huisartsen goed te informeren over wacht- en toegangstijden. Zo is er niet altijd een goede afstemming met vergelijkbare processen voor bijvoorbeeld Zorgdomein en ZorgkaartNederland. Daarnaast is de vraag gerechtvaardigd hoe betrouwbaar gegevens zijn als ze maar één keer per maand worden berekend en aangeleverd bij die verschillende platforms.

Eerder aanleveren, vaker delen

Tijdige aanlevering, updatefrequentie en afstemming met derden zijn dan ook belangrijke voorwaarden voor betrouwbare informatievoorziening aan patiënt én huisarts. Maar dat valt in de praktijk nog niet mee. Consultants van Quoratio en Zorgon delen hun kennis en ervaring over dit onderwerp graag met iedereen die streeft naar verbetering.

delen:
loading