27 juni 2018 Algemeen

De ‘Quoratio Netwerkshow’ van 6 juni onder leiding van Judith Smits was een groot succes. Haar netwerktips werden zo goed ontvangen dat een artikel niet kon uitblijven. Want, veel mensen lopen tegen dezelfde uitdagingen aan bij netwerken op een beurs, congres of zakelijk evenement. Daarom geeft Judith een aantal belangrijke tips om met plezier én succes te netwerken.

Tip 1. Wees goed voorbereid
Of je nu naar een beurs, congres of ander zakelijk evenement gaat, in veel gevallen is er een (online) lijst met deelnemers beschikbaar. Zorg dat je deze lijst in bezit hebt zodat je deze van tevoren kunt doornemen om te bepalen met wie je in contact wilt komen. Benader deze mensen op LinkedIn met een persoonlijk bericht, met bijvoorbeeld: “Ik ga morgen ook naar het congres, het lijkt me leuk je daar te ontmoeten. Zullen we alvast linken?” Mocht je elkaar op het congres toch niet zien, dan heb je meteen een goed excuus om naderhand (eventueel telefonisch) in contact te komen.

Tip 2. Kom enthousiast en energiek binnen
Zet onderweg naar het congres – bijvoorbeeld in de auto – (hard) muziek aan waar je enthousiast van wordt. Dat is heel lekker voor je energie waardoor je enthousiast en energiek op de plaats van bestemming binnenkomt. En daarmee trek je mensen aan, wat een heel groot voordeel is. Aangezien uit onderzoek onder 5000 mensen blijkt dat 85% van de mensen moeite heeft om op anderen af te stappen.

Tip 3. Stap op onbekenden af
Je bent aangekomen op de beurs, congres of een ander zakelijk evenement, dus het is tijd voor actie. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Netwerken begint bij het leren kennen van nieuwe mensen en daarbij hoort ook het afstappen op onbekenden. Dat wordt een stuk makkelijker als je op een groepje van drie afstapt, dan wanneer je een groepje van twee uitkiest. Want: twee mensen zijn vaak dieper met elkaar in gesprek dan een groepje van drie.

In het laatste geval is er vaak één iemand die praat en twee die luisteren. De prater is geneigd één persoon meer in het gesprek te betrekken dan de ander. Als je dat ziet gebeuren, dan kun je aan die ander vragen of het goed is dat je erbij komt staan. Bij een “ja” stel je jezelf voor aan deze persoon en meng je je in het gesprek. Loop vooral niet te hard van stapel, want niemand houdt van mensen die zich op een dergelijk moment teveel op de voorgrond begeven.

Tip 4. Durf afscheid te nemen
Soms heb je de neiging om een half uur te blijven hangen bij één iemand. Dat is misschien heel gezellig, maar je ontmoet er minder mensen mee. Houd het kort en krachtig, dan kun je nog meer mensen ontmoeten. Veel mensen gebruiken dan een smoesje als: “ik ga even naar de wc”, om vervolgens niet meer terug te keren.

Beter kun je gewoon eerlijk zijn en zeggen: “Ik vond het leuk je te spreken. Ik wil nog even wat andere mensen spreken. Zodra ik naar huis ga geef ik je nog een hand”. Het is hierbij van belang dat je het oprecht meent. Dus doe deze belofte niet aan iedereen, maar alleen aan mensen die je echt nog even de hand wilt schudden. En, het belangrijkste van allemaal: doe wat je belooft en kom voor je naar huis gaat nog even langs. Hiermee laat je meteen zien dat je gemaakte afspraken nakomt, waarmee je betrouwbaar overkomt op de ander.

* Mocht je iemand onverhoopt niet meer kunnen vinden als je weg gaat, stuur dan gelijk een berichtje op LinkedIn, dan ben je ook direct verbonden.

Tip 5. Onthoud namen
Veel mensen zijn op het moment dat ze zich aan iemand anders voorstellen met zichzelf bezig. Wat zal ik zeggen? Hoe kom ik over? Daardoor is het heel lastig om te luisteren naar wat iemand anders zegt en voor je het weet heb je zijn of haar naam gemist of niet goed verstaan. Bovendien worden de namen bij het voorstellen vaak tegelijk gezegd waardoor geen van beiden weet wie de ander is. Wees je daar dus bewust van.

Spreek rustig en stel jezelf rustig voor en neem de tijd om bewust naar de ander te luisteren, dan wordt het al een stuk makkelijker. Ook kun je de naam van je gesprekspartner koppelen aan iemand die je kent met dezelfde naam, dan onthoud je het beter.

* Zet de naam van de persoon na het gesprek direct in je telefoon en/of zoek deze persoon op via LinkedIn.

Tip 6. Laat jezelf zien.
Neem je deel aan een workshop of sessie en stelt de spreker je een vraag? Wees dan niet bang om jezelf te laten zien en verstop jezelf niet achter een korte boodschap. Zorg ook dat je een pitch klaar hebt voor het geval dit wordt gevraagd of de mogelijkheid zich voordoet. Daarmee maak je een goede eerste indruk. Bijkomend voordeel is dat mensen na een sessie waarbij jij jezelf hebt laten zien jou nog sneller zullen benaderen.

Tip 7. Verbind mensen aan elkaar
Mensen vinden het leuk om verbonden te worden aan anderen die iets voor hen kunnen betekenen of voor wie zij zelf iets kunnen betekenen. Maar mensen aan elkaar verbinden is niet alleen fijn voor anderen, maar ook voor jezelf. Want het geeft je niet alleen een goed gevoel, maar je krijgt hiermee ook een zekere gunfactor waar je in de toekomst mogelijk profijt van kunt hebben in de vorm van business.

Neem de tips goed in je op en probeer ze uit, want oefening baart kunst. Uiteindelijk draait het allemaal om enthousiasme, het leuk hebben. Straal je dit uit? Dan maak je een fantastische eerste indruk. Wil je meer weten over netwerken, zelf een betere netwerker worden of ‘De Netwerkshow’* boeken? Neem dan contact op met Judith Smits.

* ‘De Netwerkshow’ is een wervelende show waarin het publiek op een ludieke manier nieuwe mensen leert kennen en via een interactieve quiz kennis opdoet over on- en offline netwerken.

delen:
loading