05 november 2019

Quoratio heeft een FD Gazellen-award 2019 gewonnen in de categorie grote bedrijven. Deze awards worden uitgereikt aan bedrijven die een uitzonderlijke groei doormaken. Daar zijn we dan ook heel trots op. CEO Jochem Kentgens misschien nog wel het meest. Hard groeien als relatief jong en klein bedrijf is natuurlijk iets anders dan hard groeien als je al 20 jaar bestaat en al een hele serieuze omvang hebt. Hoe kijkt hij zelf terug op de afgelopen jaren van groei? En: wat is zijn geheim?

Quoratio won de FD Gazellen omdat het de afgelopen drie jaar een omzetgroei van minimaal 20% heeft weten te realiseren, naar zo’n Euro 50 miljoen in 2019. Toch zit de groei van Quoratio volgens Jochem niet alleen in omzet en marge. “Groei is voor ons ook groei van de mensen, groei van kansen, groei van reputatie en van meerwaarde voor klanten en de carrières van onze professionals.”

Al die groei – wat is het geheim van Quoratio? Jochem: “Een adviseur van een bedrijf waar ik voorheen zat zei altijd: operatie volgt commercie. Daarmee bedoelde hij dat de kansen in de markt bepalend zijn voor je groei. Er zijn zo veel redenen om niet op mogelijkheden in te springen – omdat de organisatie dat niet aankan, de juiste mensen niet heeft, het niet helemaal je DNA is… Dan mis je de boot. Dus als kansen passen binnen de visie van het bedrijf, dan pak je ze. De rest volgt dan vanzelf.”

 

Maak van bedreigingen een kans

Dat betekent dus dat Quoratio de afgelopen jaren ook is ingesprongen op kansen? Jochem beaamt dat. “Dat moet ook wel, want de ontwikkelingen in ons werkveld gaan snel. Zo snel, dat we denken dat administratief werk zoals we dat nu kennen, in de toekomst grotendeels gaat verdwijnen. Dat kun je zien als bedreiging voor het bestaan van detacheerders in dit domein. Dus zijn wij drie jaar geleden een nieuwe koers ingeslagen. In plaats van het bieden van capaciteit, leveren we nu mensen die vakinhoud hebben én systemen begrijpen. We detacheren mensen weliswaar op ondersteuningsopdrachten – zodat ze de vakinhoud leren en de systemen leren kennen in de praktijk – maar vervolgens reiken we ze ook opleidingen aan waarmee ze zich ontwikkelen tot de administratief consultant van de toekomst. Die weet alles van het vak, maar ook van het systeem, snapt processen en heeft de juiste competenties”

Die nieuwe koers betekende concreet een maximale inzet op kwaliteit. Jochem: “Kwaliteit van onze mensen, welteverstaan. We kijken niet naar cv’s; we kijken naar mensen. En dat lukt ons heel goed  – we hebben een zeer goed oog ontwikkeld in het herkennen van talent. Dat is ook wat Quoratio onderscheidt van onze concurrenten. Enerzijds zijn we een professionele dienstverlener voor onze klanten, en anderzijds zijn we goed in het vinden en ontwikkelen van de juiste mensen. We hebben echte aandacht voor de ontwikkeling van onze professionals, om impact te maken op hun leven en loopbaan. Dat leidt intern weleens tot uitdagingen, omdat commercieel belang niet altijd strookt met de belangen van de professionals. En met zevenhonderd werknemers kan er niet altijd sprake zijn van een ideale match. Toch is dat precies wat onze organisatie zo uniek maakt: we proberen die werelden, die van onze klanten en van onze eigen mensen, zo optimaal mogelijk te combineren.”

 

Tips voor duurzame groei

Jochem heeft tot slot nog drie tips voor groei van een organisatie.

 

Heel hard werken

“Een opmerking van een vriend van, zo’n twintig jaar geleden, is nog steeds een continue motivatie voor mij. Hij werkte op dat moment overdag om in zijn levensonderhoud te voorzien en werkte na thuiskomst aan zijn eigen start-up. Terwijl hij ‘s avonds achter zijn bureau uitkeek over de verlichte stad, zag hij na verloop van tijd steeds meer lichtjes uitgaan. Dat motiveerde hem om door te werken. Terwijl iedereen ging slapen, ging hij door. Terwijl iedereen stilstaat, pakte hij juist een enorme voorsprong, dat voelde hij helemaal zo. En dat klopt natuurlijk: als je meer werkt, harder werkt dan een ander, dan kom je verder. Ik geloof dan ook niet in managementwijsheden waarbij je in minder tijd meer output kan genereren en zo tijd over houdt. Ik geloof in hard werken. Dit is ook exemplarisch voor Quoratio: wij werken gewoon heel hard.”

 

Een positieve blik

“Benader alles wat op je pad komt positief. Dat werkt aanstekelijk en wakkert hetzelfde aan bij de mensen om je heen. Op den duur creëert dat een organisatie die alles aankan, die op ieder moment nog wat extra’s wil geven en die geen extreme spanning ervaart. Als je positief bent en geniet van wat je doet, bestaat stress namelijk niet. Stress krijg je van hard werken voor iets waar je geen zin in hebt. Als je hard werkt voor iets waar je helemaal voor gaat, dan heet dat passie. En passie? Dat hebben we bij Quoratio in overvloed.”

 

Af en toe een beetje geluk

“Tip één en twee zijn gewoon keuzes. Iedereen kan dit. En het mooiste hiervan? Je hebt er ook nog eens nul talent voor nodig! Dus geen excuus om het niet te doen, het is gewoon een state of mind. De laatste factor voor groei en succes slaat zich helaas wat minder goed sturen… je hebt ook af en toe een beetje mazzel nodig”

 

delen:
loading