7 manieren hoe finance analytics succesvol zijn

Steeds meer bedrijven verzamelen en analyseren data die ze gebruiken bij het maken van strategische keuzes. Het doen van aannames behoort tegenwoordig echt tot het verleden. Om die reden heeft IBM onderzoek gedaan naar de vraag “hoe kunnen finance analytics succesvol zijn in een organisatie?”.

  1. Focus op gezamenlijke data definities. Het is belangrijk dat iedereen in de organisatie bekend is met de data en systemen waarmee wordt gewerkt door de verschillende afdelingen. Gebruik daarbij dezelfde definities. Zo weet je waar je over praat en ontstaan er geen misverstanden.

  2. Integreer informatie. Zorg dat de data van verschillende afdelingen met elkaar geïntegreerd is. Bijvoorbeeld de gegevens van finance, operations en sales. Dit zorgt ervoor dat de organisatie beter begrijpt hoe de afdelingen met elkaar samenwerken.

  3. Investeer in analytics en systemen voor de hele organisatie. Goede finance managers, implementeren niet alleen analytics voor de afdeling finance. Zij doen dit ook voor o.a. sales- en klantgegevens. Op die manier kan de gehele organisatie goede prognoses maken.

  4. Pas geavanceerde analyses toe. Regeren is vooruit zien. Zeker voor managers. Vandaag de dag zijn advanced predictive* en prescriptive** analytic* de manier om beter en meer vooruit kijken. Bijvoorbeeld bij het verbeteren van de inning van betaling. Dit is mogelijk door klantsegmentatie met risicoprofielen, die zijn opgesteld op basis van statistische datamodellen en historische trends.

  5. Werk samen op C-level. Het samenwerken met de directie en het management is belangrijk. Je ziet steeds vaker dat finance managers samenwerken met marketing managers om nieuwe kansen te definiëren, zodat er groei gerealiseerd kan worden. Ook met HR wordt steeds beter samengewerkt. Zo worden problemen op gebied van personeelsplanning eerder opgespoord en opgelost.

  6. Analyseer anders. Maak gebruik van echt goede analyse tools, hierdoor ben je minder afhankelijk van de spreadsheets. Cloudoplossingen zijn hiervoor geschikt. Deze oplossingen werken namelijk sneller en er kan beter worden samengewerkt.

  7. Managers met analytisch talent. Analyses leveren geen toegevoegde waarde als ze niet worden ingezet door de juiste mensen. Het bezitten van analytisch vermogen is essentieel voor de hedendaagse Finance Manager.

Conclusie

De rol van de Finance Manager en CFO verandert. Dit gebeurt terwijl er veel taken zijn bij gekomen. Het is belangrijk dat een organisatie wil en kan investeren in goede analyses om het werk beter en overzichtelijker te maken. Zowel op de finance afdeling als op andere afdelingen in de organisatie. Het hebben van de juiste mensen met het juiste talent is daarbij essentieel.

* Predictive analytics is een term die gebruikt wordt om een serie analytische statische technieken te beschrijven die gebruikt worden om toekomstige acties en gedragingen te kunnen voorspellen.

** Prescriptive analytics, is een term die wordt gebruikt om aan te geven welke optimalisaties er gedaan kunnen worden bij mogelijke uitkomsten.

Bron: IBM